lørdag 10. august 2013

NAKENBADING

av Pål Samuelsson
Dager som den i dag, hvor solen har vist at den faktisk finnes, og badet vestlandet i varme stråler som fikk asfalten til å lukte som parfyme, kan vel ikke avsluttes på en bedre måte enn i en kabriolet. Bare så synd vi stort sett ikke har værgudene på vår side. Et autofilt liv blir mye rikere når omverdenen passeres i nettoen. Det blir på en måte som nakenbading.

Når du trekker sammen bokstavene i ordet ”PORSCHE”, melder det seg helt automatisk en rekke assosiasjoner. Og med mindre du heter Jeremy Clarkson, er det sannsynligvis kun varme, gode og gledesfylte assosiasjoner som melder seg, ikke helt ulikt sjeldne sommerdager som den vi fikk i dag. De aller fleste hestene fra Stuttgart har blitt til gull og ridd inn som legender, eller fått egne interesseklubber eller blitt til racinghistorie. Selv Cayenne kom de unna med. Og nå ser det jammen meg ut for at de også er i mål med noe så uporschete som Panamera. Det forteller oss at merkevaren er solid og tåler utfordringer i form av modeller folk ikke visste de hadde brukt for.



På tunet i dag stod en nydelig liten tass som vi absolutt har brukt for. I sølv med en liten kåpe trukket opp over skuldrene, passe beskjeden og lavmælt stod den der og pratet med seg selv på sitt noe hese tomgangspråk. En kommende klassiker: Porsche 911 Carrera 4 uten tak(dvs. roadstertaket følger med på eget stativ til garasjelagring(!)). En 2000 modell med kun vel 30.000 km på telleren. Dette var rett og slett en Ming-vase, et meget godt bevart eksemplar som stort sett kun har stått til pynt. For som en av 8 Porscher i en tysk leges bilsamling, har denne fått stå i fred meste parten av tiden. Det hele bekreftes av den legendariske 111-punkt sjekklisten fra Porsche i Stuttgart gjennomført nå i sommer med null feil.

En kommende klassiker. Carrera 4 blir aldri feil...



Med kåpen fortsatt opptrukket dro vi ut på en aldri så liten kveldstur for å sikre oss de aller siste solstrålene fra oven. 300 hester på fire hjul er ikke dramatisk i dag, men følger du litt med utenfor frontruten din, er det svært langt mellom doningene som kan hamle opp med denne på svingete veier eller i en sprint. For svinger som vanligvis oppleves som ubehagelige i 80 blir nesten kjedelig for lille Ferdinand stakkar. Firehjulstrekk og brede dekk gir superlimeffekt til den velduftende asfalten. Ikke engang litt provokasjon ga antydning til den velkjente ”sleggeeffekten”. Kanskje om asfalten hadde vært våt kunne vi fått oss en overraskelse, men ikke på en fin sommerkveld. Over veiarbeidsstrekket på Hammersland får vi påminnelsen om at det som er skrud fast mellom dekk og selve akebretter er kort, stivt og hardt. Enda en grunn til at dette føles som et tog i svinger. Men over asfaltpest og slaghull blir det med ett litt ukomfortabelt.

Men det løses lett og elegant ved å bremse ned med tiptronickassen. Jeg sjalter ned gjennom de 5 girene som selvsagt betjenes fra rattet. Når tallet 2 lyser mot deg fra ”dash`n”, bremser 3,4 literen til ”Porsch`n” med et velkjent snerr, og vi kjenner at sikkerhetsbeltet strammer seg helt passelig over skulderen.  Nei dette vil vi høre mer av. På tide å legge bort kåpen. Et tastetrykk senere er det sommer og sol i cockpit også. Seilduken har pakket seg elegant ned bak de to nette baksetene, og en smakfull roadstercap har lagt seg over kåpen. En liten vindskjerm heves bak oss, og plagsom nakketurbulens stenges ute.


Nå er det kun solen og lyden fra de to hule bratwurstene bak oss som når våre sanser. Her er det ingen kunstige åndedrettsløsninger, men kun bensin og luft gjennom seks store hull. Dette gir moment fra dieselverden, og et herlig Porschedrønn hver gang det hentes krefter fra bunn. En helt annen sak er når tiptronicen brukes aktivt ut av svingene, og ikke minst fra stillestående. Ved 5.000 omdreininger skjer det noe både med ytelser, lyd og ikke minst med sjåføren. Eksosen går over i et vræl før den ”retter seg ut” mot sperren i en spiss C-dur. Og kanskje det deiligste lydbildet av dem alle, er når en slipper pådraget på topp, og lar den ”sutte” seg ned gjennom hele skalaen. Klassisk Porsche-audiologi, eller melodi om du vil. 



En liten pit-stop og en runde rundt vognen fikk meg til å reflektere over Porsches innovative holdning. Her er både originale ryggesensorer og xenon-lamper. Ikke mange 2000 modeller som kan skilte med slikt ekstrautstyr. Detaljer som låsbar midtkonsoll og egen Porscheveske i skinn for Mobil 1 motorolje (selvsagt) og et søtt lite reservehjul i et eget hemmelig rom under koffertrommet foran, vitner om et gjennomtenkt konsept. Og så ser det unektelig litt morsomt ut når en fyller bensin inn på høyre forskjerm… Egenarten er altså til stedet, både med tenningsnøkkel til venstre og turteller som det sentrerte dominerende instrumentet. Tilfeldig? Neppe.
  


Men selv om jeg ikke har 460.000 til rådighet til en kosebil i dag, eller i morgen for den saks skyld, er en 911 Carrera 4S til denne prisen og i denne tilstand, vel så mye moro som en 22 fots daycruiser. Et ikke helt uvanlig alternativ for mange. Er det ikke vær for kabriolet, er det sannsynligvis ikke vær for båt heller. Og hva må du betale i det maritime miljø i dag for å få nakkehår og trommehinner til å krølle seg i ekstase? Vel, sannsynligvis på andre siden av én million-merket… Billig moro vil det aldri bli å eie en Porsche, men det vil heller aldri lønne seg å eie en båt.  


Du gjør det sannsynligvis alt for sjelden, men når du endelig tar sjansen slår det deg; du verden så befriende og deilig. Nakenbading er undervurdert. Det samme er en tur i kabriolet, særlig i dem fra Stuttgart med en hest på panseret og med motoren bak. Ekte glede!

Takk for turen Geir og Automotive på Straume!

Pål


Foto: Pål Samuelsson